We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Fysikalsk medisin og rehabilitering poliklinikk, Kirkenes

I Helse I Arbeid samarbeider spesialisthelsetjenesten og NAV for å gi helhetlige og samtidige helse- og arbeidsrettene tjenester. Helse I Arbeid er et todelt konsept som inneholder et individtiltak og et bedriftstiltak.

Individtiltak

Helse I Arbeid individtiltaket er et poliklinisk tilbud der fagressurser i spesialisthelsetjenesten og NAV er samlokaliserte for å gi et helhetlig og arbeidsrettet tilbud til pasienter med muskel- og skjelettplager og/eller milde til moderate psykiske plager. Tilbudet sikter på å gi rask avklaring, med mål om å forbli, returnere eller å komme i arbeid eller studier.

Henvisning og vurdering

Fastlege eller annen helsetjeneste med henvisningsrett, kan henvise. Vi oppfordrer til at du som henviser ser på sjekklisten nedenfor.

Sjekkliste for henvisninger
Fastlege eller annen helsetjeneste med henvisningsrett, kan henvise.
 
Målgruppen for HelseIArbeid individtiltaket er personer med:
  • Muskel- og skjelettplager
  • Milde til moderate psykiske helseplager
  • Et blandet symptombilde med både muskel- og skjelettplager og psykiske helseplager
  • Målsetting om å opprettholde eller gjenoppta arbeid eller utdanning
Det er ønskelig med henvisning i tidlig fase, fordi vi vet at langvarig sykmelding reduserer sannsynligheten for retur til arbeid. Det er derfor ønskelig at vi får henvisning før og helst innen 8 ukers sykefravær. 
 
Individuelle forhold som vil tas hensyn til ved vurdering om inklusjon:
  • Alder (fra 16 oppover)
  • Omsorg for barn / Graviditet
  • Et blandet symptombilde av muskelskjelett og psykiske plager
  • Tilknytting til arbeid eller utdanning
  • Individuelle forhold som vil tas hensyn til ved vurdering av eksklusjon:
  • Alvorlig psykisk lidelse
  • Suicidalitet
  • Rus som primærtilstand
Alle henvisninger bør inneholde:
  • Aktuell sykehistorie og problemstilling
  • Relevante tidligere og nåværende sykdommer, psykisk og somatisk - diagnoser og eventuell tidligere behandling
  • Kliniske funn
  • Resultater av relevante tilleggsundersøkelser, billeddiagnostikk
  • Oppdatert medikamentoversikt
  • Arbeidsstatus, sykemeldingsforhold- sykemeldingshistorikk, eventuelt stønadsstatus
(Ved bruk av malen «den gode henvisning» som er integrert i de fleste elektroniske pasientjournalsystemene er overnevnte punkter dekket)
 
I tillegg:
  • Tidligere behandling og effekt av denne
  • Rusanamnese
  • Funksjonsnivå sosialt/familiært
  • Sivilstatus, omsorg for barn, familiær og sosial fungering
  • Ønsket mål for vurdering og behandling, herunder pasientens mål og motivasjon
Husk
  • For fremmedspråklige pasienter må det i tillegg opplyses om nasjonalitet, språk og tolkebehov
  • Ved henvisning av andre enn fastlege må pasientens fastlege oppgis.
  • For mer informasjon og veiledning om henvisninger til spesialisthelsetjenesten: Nasjonal veileder for henvisninger til spesialisthelsetjenesten, Helsedirektoratet.
Alle henvisninger vurderes og både henviser og pasient mottar skriftlig informasjon om utfallet av vurderingen. Ved rett til helsehjelp blir pasienten satt opp på time. I tiden frem til utredningen, eller ved eventuelle endringer i helsetilstand, skal pasienten forholde seg til fastlege.
 
Henvisning sendes til avdeling ReHabilitering på vanlig måte. Den kan sendes elektronisk eller til vår postadresse: 
 
Finnmarkssykehuset
Kirkenes sykehus
Inntaksteam, Avdeling for ReHabilitering
Postboks 410
9915 Kirkenes
 

Bedriftstiltaket

I tillegg til Helse I Arbeid individtiltaket, beskrevet ovenfor, består også Helse I Arbeid av et bedriftstiltak. Bedriftstiltaket er et samarbeid mellom Helse I Arbeid og NAV Arbeidslivssenter. Tiltaket rekrutteres til og initieres av IA-rådgiver fra Arbeidslivsenteret ute hos bedrifter. Det består av helsefremmende og forebyggende kunnskapsformidling på arbeidsplassen, i tillegg til systematisk prosessarbeid med mål om å skape et inkluderende arbeidsmiljø, også for de som opplever helseplager.
 
Er din arbeidsplass nysgjerrig på bedriftstiltaket? Ta kontakt med en av våre IA-rådgivere:

Maria Wulff
M: 41 80 45 04
 
Terje Lilleeng
M: 99 31 82 21

Vi reiser ut til deg som har en ervervet skade, eller kronisk sykdom, og som har behov for oppfølging fra spesialisthelsetjenesten i rehabiliteringsprosessen. Vi kan komme hjem til deg, møte deg på et sykehus, eller være med på møter i kommunen. Vi samarbeider med andre spesialister og hjelpere i kommunen der du bor. Når noen blir syk eller skadet påvirkes også andre rundt personen. Derfor er det vanlig at vi også snakker med andre i ditt nærmiljø, som familie, nære venner eller arbeidskolleger. Vi reiser over hele Finnmark, og jobber i kommunene både i øst- og vestfylket.

Hvem kan få hjelp fra oss?

Målgruppen er ikke begrenset til enkelte diagnoser.

Ambulant rehabiliteringsteam (ART) bistår voksne med funksjonssvikt som gir langvarige og sammensatte problemer. Disse problemene kan oppstå på ulike områder, som for eksempel i nære relasjoner, på arbeidsplassen, på skolen, eller i fritiden. Pårørende og hjelpeapparatet rundt personen kan også få støtte og veiledning fra oss.

Hva gjør vi?

Vi legger til rette for samarbeid mellom ulike faginstanser på tvers av profesjoner, etater og nivåer, slik at tilgjengelig kompetanse brukes til beste for deg som trenger hjelp.

Arbeidet i enkeltsaker kan innebære:

  • Kartlegging i forkant av rehabiliteringsopphold i spesialisthelsetjenesten - mer målrettede opphold kan gjøre din og fagfolkenes innsats mer effektiv og hensiktsmessig.
  • Vi kan ha kontakt med deg, være diskusjonspartner, veilede og følge deg mellom ulike deler av hjelpeapparatet for å bidra til kontinuitet og sammenheng i din rehabiliteringsprosess.
  • Kartlegging, veiledning, tilrettelegging og oppfølging i forhold til tilbudet i kommunen der du bor.
  • Bistand og veiledning i forbindelse med utarbeiding av Individuell Plan.

  • Utarbeiding og gjennomføring av opplæringstiltak, til deg, pårørende og ansatte i kommunene.

Mer om ambulante rehabiliteringstjenester

Alle helseforetak i Nord-Norge har et ART. For å samarbeide om å utvikle gode tjenester i hele regionen er det opprettet et Regionalt Nettverk for ART i Nord-Norge.

Kontakt oss:

Alle kan ta kontakt med oss i ART for å spørre om råd eller diskutere rehabilitering, men hvis vi skal gå dypere inn i en sak og arbeide videre med rehabiliteringstilbudet til en bestemt person, trenger vi en formell søknad underskrevet av en lege.

Søknader sendes til avdelingens felles inntaksteam.

Henvisninger

Henvisninger må være underskrevet av lege, f.eks. din fastlege eller en lege på sykehus. Inntaksteamet er sammensatt av lege, enhetsledere, psykolog og kontorfaglig ansvarlig. Vi behandler vanligvis henvisninger hver tirsdag.

Ut i fra situasjonen og ønsker og behov som beskrives i henvisningen, vil inntaksteamet gjøre en faglig og ressursmessig vurdering, og tilby de tjenester som virker mest hensiktsmessig for deg. Dersom grunnlaget det søkes på er uklart eller mangelfullt beskrevet, må vi innhente mer opplysninger for å kunne vurdere søknaden.

Henvisninger sendes elektronisk eller til enhetene sin postadresse. 

Kontakt

Helse i arbeid

Ambulant rehabiliteringsteam

Slik finner du fram

Oppmøtested

Ambulant rehabiliteringsteam og Helse i arbeid holder til i 3. etasje i fløy D3 sør.

 

A large building next to a body of water

Kirkenes sykehus

Skytterhusveien 2

9900 Kirkenes

​Bussholdeplassen er rett utenfor hovedinngangen.


Se Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte tider

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

​Kirkenes sykehus har 226 parkeringsplasser for besøkende og ansatte. Åtte plasser er reservert for handicap. I tillegg parkerer blodgivere som skal gi blod, og pasientverter gratis. Parkeringsavgift gjelder kjernetiden 8.00 - 14.00. I helgene er det gratis parkering.

Du kan enten betale med app (Easypark) eller på automat (her skriver du inn bilens reg.nummer, og bilen registres digitalt. Du trenger ikke gå med lapp tilbake til bilen).

Parkeringsavgiften er som følger:

  • Ved registrert parkering opptil 1 dag: kr 25,-
  • Ved registrert parkering på 1 uke (5 dager):  kr 100,-
  • Ved registrert parkering på 1 mnd:  kr 350,-

Praktisk informasjon

Det er kantine til venstre for hovedinngangen. Her får du kjøpt lunsjmat og noe vanlige kioskvarer. Det er kafébord og stoler der du kan sitte og spise, drikke en kopp kaffe. I tillegg er det automater hvor du kan kjøpe mat og drikke utenfor kantina sin åpningstid.

Åpningstider

10:00 – 14:30   mandag – fredag

I første etasje, nede ved personalinngangen, finner du sykehusets livssynsnøytrale seremonirom. Dette rommet kan benyttes av pasienter, pårørende og ansatte, uavhengig av tro eller livssyn. Her er du alltid velkommen til å finne ro til ettertanke. Åpent for alle.​

Informasjonsskranken er til høyre når du kommer inn hovedinngangen.

Åpningstider i skranken

Mandag - fredag: 
07:30 – 16:00