Nå kan flere søke elektronisk
Pasienter og foresatte kan søke om å få dekket reise- og tilleggsutgifter på helsenorge.no. Man kan nå laste opp nødvendig dokumentasjon, som for eksempel helseattest fra behandler og kvitteringer.
1. oktober 2016 ble regelverket for pasientreiser endret. Pasienten får utbetalt en fast sats per reiste kilometer, uansett hvilket transportmiddel som er benyttet.
Hovedregelen er at reisen må være lenger enn ti kilometer, og at det ikke er tilbud om offentlig transport til minstetakst på strekningen. Er reisen lenger enn 300 kilometer hver vei, kan reiseutgiftene dekkes med taksten for den billigste reisemåten med offentlig transport.
Når det er medisinske grunner til at pasienten må bruke bil på reisen, eller skal søke om å få dekket en reise under ti kilometer, må behandler dokumentere pasientens behov.
Merk at pasienter fortsatt må sende inn en søknad for å få reisegodtgjørelse fra Pasientreiser.
Bekreftelse fra behandler
Pasienter som skal søke om å få dekket reisen med en fast sats, trenger ikke legge ved oppmøtebekreftelse til søknaden. Men hvis pasientens helsetilstand er slik at reisen må gjøres med bil, skal behandler dokumentere dette. Da kan pasienten søke om å få dekket tilleggsutgifter, som for eksempel bilferge, parkering og bompassering.
Les mer om oppmøtebekreftelse her
Behandler må også dokumentere:
- Behov for at pasient har med seg ledsager på reisen
- Oppmøte for barn mellom 12 og 18 år, når foresatte skal søke på vegne av egne barn
- Reiseledsager som skal søke alene
- Pårørende som har vært til opplæring eller på kurs i regi av helseforetaket
Elektronisk søknad
Ved å logge seg inn på «Min helse» på den nasjonale helseportalen helsenorge.no, får pasienten tilgang til en elektronisk selvbetjeningsløsning. Der kan pasienter og foresatte søke elektronisk om å få dekket reiseutgifter, tilleggsutgifter og utgifter for reiseledsager.
Søknad på papir
Det er fortsatt mulig å søke på papirskjema og sende dette per post. Vi ber om at behandlere har papirskjema og tilhørende veiledning tilgjengelig for pasientene. Dette bestilles kostnadsfritt fra pasientreiser.no.
Tilrettelagt transport
Hvis pasienten av helsemessige årsaker ikke kan organisere reisen sin til behandling, må ansvarlig behandler rekvirere transporten.
Les mer om rekvirering av transport her
Mer informasjon
Pasientrettet informasjon og elektronisk søknad finnes på helsenorge.no.
Helsepersonell og andre fagpersoner finner informasjon om pasientreiser på pasientreiser.no.
Ta gjerne kontakt med Pasientreiser på telefon 05515 for mer informasjon.