Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Program intensiv habilitering (PIH)

Intensiv habilitering for førskolebarn

Program intensiv habilitering (PIH) er et familiesentrert tilbud til førskolebarn i alderen 2-6 år og deres foreldre. Tilbudet gis i grupper og er et intensivt trenings- og behandlingstilbud til barn med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser, som cerebral parese eller annen skade i hjernen, multifunksjonshemming eller syndromer.

Behandlingstilbudet er et supplement til den ordinære habiliteringsoppfølgingen i spesialisthelsetjenesten, og varer i ca. ett år.

Barn og foreldre samles tre ganger i løpet av året for to ukers trenings- og opplæringsopphold. Det etableres et trenings- og stimuleringsteam (TS-team) rundt hvert barn, og teamet gjennomfører systematisk trenings- og stimuleringstiltak i barnets hjemmemiljø mellom samlingene.

Gjennom hele programperioden kan fagpersoner fra det regionale intensive habiliteringsteamet bistå med veiledning via telefon eller digitale møter.

Målsettingen med tilbudet er å bidra til at barnet best mulig kan utvikle ferdigheter innenfor kommunikasjon, motorikk og egenledelse - kognitive og sosiale ferdigheter.

Henvisning og vurdering

Barnet må henvises til Habilitering for barn og unge (HABU) av barnets egen habiliteringstjeneste. Vi ønsker at henvisningen inneholder en oppdatert beskrivelse av barnet og at det legges ved kopi av tidligere utredningsrapporter. Det er ønskelig at foreldre sender oss informasjon om barnet og familien som kan ha betydning for hvordan vi bør tilrettelegge og utforme et godt tilbud til barnet og familien som helhet.

Ta kontakt med Habilitering for barn og unge dersom dere har spørsmål om tilbudet, oppstart av nye grupper eller om henvisning til tilbudet.

For Finnmarkssykehuset:

Henvisning til PIH-programmet skal sendes av HABU Finnmarkssykehuset. Vurdering av henvisningen og eventuell inntak til programmet gjøres av Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). 

Behandlingsopphold
Barn og foreldre samles tre ganger i løpet av året for to ukers trenings- og opplæringsopphold. Dette skjer i regi av PIH-teamet ved UNN.

Før

Før det første behandlingsoppholdet har vi et oppstartsmøte på video. Her ønsker vi at både foreldre og lokale fagpersoner deltar. I møtet vil dere få mer informasjon om hva deltakelse i PIH-programmet innebærer, programmets innhold, behandlingsprinsipper og etablering av målrettet teamarbeid mellom foreldre og lokale fagpersoner.

Minst en forelder må delta i opplæringen gjennom hele programperioden på sykehuset. Vi ønsker at begge foreldre deltar samtidig både under behandlingsoppholdene og ved samarbeidsmøter mellom oppholdene. Dermed får begge foreldre samme informasjon, erfaring og kunnskapsgrunnlag, slik at dere sammen kan velge mål for deres barn.

Under

I løpet av året familien deltar i PIH gjennomføres tre behandlingsopphold på sykehuset. Hvert opphold er på ca. to uker.

Som foreldre har dere unik kunnskap om barnet deres. I samarbeid med dere og lokale fagpersoner beslutter vi hva som skal være målet for barnets trenings- og stimuleringstiltak.

Hver dag under oppholdet gjennomføres aktiviteter sammen med barnet og dere. Vi prøver å finne tiltak som er motiverende for barna, med fokus på musikk, lek og lystbetonte aktiviteter. Sentralt står også undervisning, veiledning og samtaler om barnets tilstand og utfordringer, og hva som kan fremme barnets utvikling best mulig.

Alle barn utvikler seg best i en familie hvor foreldrene er trygge, tydelige og mestrende. Derfor legger vi også vekt på å hjelpe dere som foreldre til å finne en god balanse og mestring av familielivet. Det blir også enkelte temakvelder for foreldre, der dere får anledning til å diskutere viktige områder.

Vi legger i tillegg opp til et organisert samarbeid med barnets lokale fagpersoner og HABU. Vi inviterer lokale fagpersoner til å delta under behandlingsoppholdene, ved undervisning og samarbeidsmøter. Sistnevnte skjer ofte per videokonferanse.

Dere kan bo på pasienthotell under behandlingsoppholdene. Mellom oppholdene fortsetter dere med treningen og stimuleringen hjemme og i barnehagen. Et trenings- og stimuleringsteam drøfter med jevne mellomrom tiltakene og justerer mål og tiltak til barnets behov.

Våre fagfolk er tilgjengelige for råd og veiledning både på telefon, e-post og videomøter.

Etter

Etter hvert behandlingsopphold vil dere motta en oppsummerende rapport fra oss. Den blir etter avtale også sendt til henviser, fastlege og eventuelt fagpersoner i ansvarsgruppen.

Vi anbefaler at dere har jevnlige samarbeidsmøter med lokale fagpersoner mellom behandlingsoppholdene, og fortsette det nære samarbeidet også etter deltakelsen i PIH.

Ved avslutning av PIH vil barnet få habiliteringsoppfølging fra lokal habilitering for barn og unge, på samme måte som før dere deltok.

Kontakt

Hammerfest sykehus Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU)

Kontakt Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU)

Oppmøtested

HABU ligger i 2.etasje i blokk 4. 

En bygning ved siden av vannet

Hammerfest sykehus

Kransvikveien 35

9601 Hammerfest

En by ved siden av en vannmasse

Nye Hammerfest sykehus

Kransvikveien 35

9600 Hammerfest

Transport

Det går minibuss mellom hovedinngangen på sykehuset og hurtigbåtkaia i Hammerfest sentrum som korresponderer med VargsundXpressen til og fra Alta mandag til fredag.

Busstoppet er rett utenfor hovedinngangen. Bruk Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte busstider. 

​Hammerfest bussterminal ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus. 

​For busstider se Snelandia sin reiseplanlegger. ​

 

Hammerfest hurtigbåtkai ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

Se Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte rutetider. 

 

Parkering ved nye Hammerfest sykehus

Det er et parkeringshus tilknyttet nye Hammerfest sykehus som primært skal brukes. I tillegg er det noen plasser like ved hovedinngangen beregnet for blodgivere, pasientverter og vaktgående personell. Der er det også ladestolper for el-bil, samt HC-plasser.

Oppmerket parkering i front av bygget:

  • På dagtid: Disse plassene brukes av pasientverter og blodgivere. Registreringsbevis fås i resepsjonen.

  • Leger på vakt: Kan kun bruke plasser avsatt til vaktbiler mens de er på vakt.

 

Parkeringshus

Parkeringshuset er alltid åpen. Det er ingen bommer, kun en garasjeport som åpnes når bilen nærmer seg.
Løsningen er basert på kameragjenkjenning ved inn- og utkjøring.

Gjeldende priser fra og med 16.september:

Priser parkeringshus
Årskort per år kr 18 000
Månedskort per måned kr 1 500
3 uker per 3 uker kr 1 250
2 uker per 2 uker kr 860
1 uke 1 uke kr 450
Timesats (0600-1700) per time kr 28
Timesats (1700-0600) per time kr 10
Maks per døgn per døgn kr 350

Priser for lading vil bli oppgitt i parkeringshuset på Rossmolla

Parkeringshuset er styrt med bruk av kameraer. Betaling kan skje på følgende måter:
•    Kjøp av abonnement på hjemmesiden til Hammerfest Parkering. 
•    Betale ved bruk av Easypark-appen.  Kameragjenkjenning må i såfall aktiveres i appen. Vær gjerne oppmerksom på at det blir 15% dyrere for parkering ved bruk av appen.
•    Betale ved betalingsautomat som er i trappegangen i 1.etasje. Følg skilting til betalingsautomat
•    Få faktura i posten. 

Det vil bli fakturert en gang i uken. Det vil si at alle parkeringene som er gjort innenfor en ukes tid kommer på samme faktura.

HC-plasser
Det er 10 oppmerkede HC-plasser i 1.etasje. 

Lading
Det vil komme 4 lynlader-plasser i 1.etasje. 
Her må man være påpasselig med å få flyttet bilen når bilen er ferdigladet. Det betales vanlig parkeringstakst de første 30 minuttene på disse plassene. Etter 30 minutter når bilen er ferdigladet vil det bli veldig dyrt å stå parkert der.
Flytt bilen til en annen parkeringsplass i huset etter lading hvis du har behov for å stå parkert der.

Det er også installert 5 stk 22 kw ladere i 1.etasje. 
Følg skilting for betaling av lading både på 22 kw-plassene og lynladeplassene.

 

 

 

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Det er et busstopp utenfor det nye sykehuset. For oppdaterte busstider se Snelandia sin egen ruteplanlegger, busstoppet heter Nye Hammerfest sykehus.

I påvente av at parkeringshuset skal ferdigstilles er det satt opp midlertidig parkering ved bygget. 

Se kart her.

 

Praktisk informasjon

BIlde av Karen Lorentzen
Sykehusprest Karen Lorentzen
 Hammerfest sykehus har egen prest. Prestetjenesten er et tilbud til pasienter, pårørende og ansatte. Sykehuspresten heter Karen Lorentzen. Sykehuset har også avtale med byens prester.  De kan tilkalles til tjenester som ikke kan vente, når sykehuspresten ikke er til stede.

Samtale

Sykdom og usikkerhet omkring helse og egen framtid berører dype og grunnleggende livsverdier i oss. Det er ikke en forutsetning at man deler kirkens tro for å få et møte med presten. Utgangspunktet for en samtale kan være når du trenger noen som kan lytte, når du er i en vanskelig livssituasjon, når du vil dele spørsmål som ligger deg på hjertet. Presten skal la samtalen foregå ut fra samtalepartneren sine forutsetninger. Presten har taushetsplikt, og samtalen blir ikke referert videre til noen eller skrevet ned i journaler.

Pasienter som tilhører andre religioner eller livssyn enn Den norske kirke skal få kontakt med sitt samfunn når de ønsker det.
Prestetjenesten kan hjelpe til å formidle slik kontakt.

Sykehuspresten kan kontaktes på telefon 78 96 92 02​ / 911 82 776

Mer om sykehuspresten

Velkommen til kaféen på Hammerfest sykehus! Kaféen er et samlingspunkt for ansatte, pasienter og besøkende, hvor du kan nyte et variert utvalg av mat og drikke i hyggelige og moderne omgivelser.

Åpningstider:

  • Hverdager: 08:00–19:00
  • Helger: 10:00–17:00

Hva tilbyr kaféen?

  • Salatbar med ferske ingredienser.
  • Påsmurt mat, varme lunsjalternativer, suppe, pizza, pølser, kaker, boller og snacks.
  • Kioskvarer og drikke, inkludert baristakaffe fra en profesjonell kaffemaskin.
  • Automater med ferskproduserte varer og oppvarmingsmuligheter, tilgjengelige utenom åpningstidene.
  • Takeaway-muligheter for mat og drikke.

Ekstra tilbud:
Kaféen selger også aviser, ukeblader og gaveartikler, som er perfekt for både pasienter og besøkende.

Bestilling av mat til møter og kurs:
Mat og drikke kan bestilles til møter, kurs og arrangementer. Bestillingene produseres internt for å sikre høy kvalitet og ferske råvarer.

Det stille rom på nye Hammerfest sykehus er et inkluderende rom for ro og ettertanke, åpent for pasienter, pårørende og ansatte døgnet rundt.

Du finner det på grunnplanet (til høyre fra hovedinngangen).

Rommet er utformet for å favne mennesker uansett tro eller livssyn, og kan benyttes til bønn, stille refleksjon eller en fredelig pause i en travel hverdag. Her er det nøytrale rammer, gjenbruksmaterialer og kunst som speiler Hammerfests historie – alt med mål om å gi en rolig og åpen atmosfære. Alle er velkommen inn.

 

Det er røyking forbudt på hele området, ute og inne.

Pasieantaveahkkeortnet Hámmarfeastta buohcciviesus lea ovttasbargu gaskal Finnmárkku buohcciviesu ja Hámmarfeastta eaktodáhtolaš guovddáža.

Pasieantaveahkit leat resepšuvnna "guhkiduvvon giehta" váldofeaskáris. Sii veahkehit pasieanttaid ja gussiid deaivat poliklinihkaide ja eará dikšobáikkiide Hámmarfeastta buohcciviessus, ja mieđuštit sin gosa sii galget. Pasieantaveahkit sáhttet maiddá veahkehit fidnet juvlastuolu ja hoigat sin geat dárbbašit veahki dohko gosa galget.

Gávnnat pasieantavehkiid sin "stašuvnnas" váldofeaskáris ja muđui veahá gosge buohcciviesus. Lea álki dovdat geat pasieantaveahkit leat, sis leat mariidnaalit uniforpmat, ja sis lea álo nammagalba. Pasieantavehkiid olahat telefovdnanummara 904 12 756 bokte.

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Du kan koble deg på trådløst nettverk på alle Finnmarkssykehusets behandlingssteder.

Nettverksnavn: HN-GJEST

Du trenger ikke oppgi passord

Når du ankommer sykehuset, vil du bli henvist til et av våre venteområder etter innsjekking. Informasjonen om hvilket venteområde du skal oppsøke, finner du på papirlappen fra innsjekkingsautomaten. Våre venteområder er tilrettelagt for å gjøre opplevelsen din så behagelig som mulig, med tydelig skilting og komfortable sitteplasser.

Dersom du har aktivert SMS-varsling, kan du også få informasjon om oppmøtested og tid direkte på mobilen din.

Du finner servicesenteret rett innenfor hovedinngangen. Her møter du ansatte som kan hjelpe deg med eventuelle spørsmål eller vise deg rett vei til avdelingen du skal besøke. 

Det er ulike venterom på bygget. Disse er alle merket med grønne vegger og i nærheten av avdelingen du skal besøke. 

Det er røyking forbudt inne i lokalene, ved inngangsdører og i nærheten av bygningen.