En uønsket historie?
KRONIKK: Finnmarkssykehuset står i en omfattende reorganisering som har fått mye negativ oppmerksomhet fra ulike hold. Hvis man ser bak mediestøyen, vil man likevel se at effektene av de grepene som er tatt, er i ferd med å gi gode resultater.

På styremøtet nå i august ble det lagt frem tall som viser at:
- Finnmarkssykehuset behandler flere pasienter enn på samme tid i fjor
- Ventetidene går ned
- Fristbruddene er betydelig redusert
- De fleste lederne nå er på plass
- Innleie er redusert kraftig
- Vi innfører bedre og raskere forløp for flere pasientgrupper
- Vi lanserer nye tilbud for å redusere reiser, understøtte lokal helsetjeneste, og gjøre livet som pasient enklere.
- Vi øker aktiviteten ved Klinikk Alta og ved Sámi klinihkka i Karasjok.
En viktig historie
Hvis vi kun ser på driftskostnadene, går Finnmarkssykehuset nå i pluss. Årsaken til et svakt negativt resultat, er økte kostnader til betjening av lånet til nye Hammerfest sykehus. Det betyr at den underliggende driften er innenfor de rammene som er satt. For at vi skal kunne fortsette slik, vil det kreve at vi fortsatt prioriterer bruken av ressursene våre til de spesialistoppgavene som vi skal gi til befolkningen i Finnmark.
Fortsatt er det samlede sykefraværet i foretaket for høyt, men også på dette området har vi positive resultater for flere av enhetene som resultat av konkrete tiltak.
For noen er dette en historie man ikke vil høre. Det passer ikke inn i bildet som er skapt av et sykehus i krise. Likevel mener vi dette er en viktig historie å fortelle til alle i Finnmark som er avhengig av et velfungerende helsetilbud.
Krever handling
Behovet for å reorganisere helsetjenestene i Norge er stort. Fortsetter vi å drive som i dag, vil vi i 2040 mangle hele 180 000 helse- og omsorgsarbeidere. Hovedårsaken er i seg selv positiv: Vi lever lenger. Men en aldrende befolkning betyr også økt behov for helsetjenester – og det krever handling.
Finnmarkssykehuset er i front, og tar allerede nå mange av de nødvendige grepene som alle helseforetak før eller siden må gjennom.
Samtidig vet vi at omstilling er krevende. Det gjelder særlig for dem som står i det hver dag – de som tar imot og behandler pasienter. Det er også krevende fordi endringer ofte innebærer beslutninger som ikke er like populære overalt. Likevel er disse grepene nødvendige for å sikre bærekraftige helsetjenester. Både nå og i framtiden.
Hva er gjort?
Reorganiseringen har foregått på flere nivåer, og med bred involvering. Omstillingen ved Hammerfest sykehus er nå fullført. Sammen har vi blant annet sørget for at tjenestene i større grad er tilpasset pasientgrunnlaget. Det har gjort det mulig å redusere bruken av kostbare innleide ressurser fra private vikarbyråer, som tidligere var nødvendige for å dekke vaktplaner som ikke var tilpasset det reelle behovet.
Vi har også fjernet et ledernivå for å frigjøre ressurser til pasientbehandling. Dermed får vi ledere som er ledere på heltid med støttefunksjoner som skal gi dem gode verktøy for å kunne lede sine respektive enheter. Klinikk Alta er også ferdig reorganisert og vi er snart i mål med dimensjoneringen. Ved Kirkenes sykehus er reorganiseringen vedtatt og under innføring. Når dette arbeidet er ferdigstilt vil vi stå enda bedre rustet til å sikre hele Finnmarks befolkning et helsetilbud av god kvalitet.
Styrker lederrollen
Ledelse er et fag – og god ledelse handler om å skape resultater gjennom andre. I helsetjenesten er dette særlig krevende, fordi vi skal ivareta pasientsikkerhet innenfor rammene av tilgjengelig personell og økonomi.
Derfor setter vi nå i gang et lederutviklingsprogram som alle våre ledere skal gjennomføre. Vi har stor tro på at dette vil styrke den enkelte i lederrollen, og samtidig bidra til at vi som organisasjon utvikler oss videre. Målet er både å inspirere og å legge til rette for enda bedre resultater – sammen.
LES OGSÅ: