Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Akuttilbud for voksne i psykisk helsevern i Finnmarkssykehuset

Det er en klar målsetning å unngå unødvendige innleggelser ved Universitetssykehuset i Tromsø (UNN) hvis pasientene kan få sitt tilbud som et poliklinisk akuttilbud eller i form av innleggelse på en døgnenhet i Finnmarkssykehuset.

Akuttilbudet består av to deler: 

  • Dagtid: Voksenpsykiatriske poliklinikker
  • Kveld/helg/helligdag: Døgnenhetene

Akutte kriser på dagtid

Akutthenvendelser på dagtid rettes til den lokale voksenpsykiatriske poliklinikk mellom kl. 08.00 og 15.00.

Akutte kriser på kveld/helg/helligdag

Akutthenvendelser på kveld/helg/helligdag rettes til vakthavende psykiater på hjemmevakt mellom kl. 15.00 og 22.00 på ukedager og 08.00 og 22.00 på helge- og helligdager på tlf.

41 40 91 85.

Aktuelle døgnenheter er:

  • Døgnenheten Alta
  • Døgnenheten Karasjok
  • Døgnenheten Tana

Hjemmevaktslegen (psykiater i telefonvakt) bistår legevaktsleger/fastleger med råd/veiledning og vurderinger av hvilket akuttilbud pasienten bør/skal ha. Dette kan være faglige vurderinger, drøfting/vurdering av medisinering, drøfting/vurdering av behov for innleggelse i spesialisthelsetjenesten og/eller vurdering av andre behov i førstelinjetjenesten (KAD, kommunal psykiatritjeneste).

Hjemmevaktslegen skal gjøre en vurdering av hvilket behandlingsnivå pasienten hører hjemme på: eks. innleggelser av sosiale årsaker», «akutt pleie» og «causa socialis» som ikke medfører rett til behandling i spesialisthelsetjenesten – anbefales lagt på kommunal KAD seng.

Ved våre døgnenheter kan pasienter som har rett til helsehjelp få frivillige akutte innleggelser så raskt som mulig og innen 24 timer. 

Når det gjelder innleggelser av pasienter som er i en akutt fase hvor de er til fare for seg selv eller andre og som krever tvangsinnleggelse så defineres disse innleggelsen som øyeblikkelig hjelp og dette tilbudet ivaretas av Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), vakttelefon 77 62 60 00.

UNN ivaretar pasienter som tilfredsstiller kriterier for tvungen observasjon (§3-2 i PHVL) og tvunget psykisk helsevern (§3-3 i PHVL).

Praktisk informasjon

Når du tar kontakt med hjemmevaktslegen må du være oppmerksom på følgende:

  • Hjemmevaktslegen er tilgjengelig på telefon og har en responstid på maks 15 min. Legen kan være opptatt med andre akutte henvendelser og lengere responstid kan forekomme.
  • Vennligst ikke ring fra et skjult nummer da man i disse tilfellene ikke har mulig til å ringe tilbake.
  • Vennligst ikke ring fra et kommunalt nummer som gjør at kun det kommunale sentralbordet vises og som er ubetjent på kveld/helg/helligdag. I disse tilfellen har vi ikke mulighet å kunne ringe tilbake.

Enhver innleggelse i spesialisthelsetjenesten krever en henvisning som vurderes etter vurderingskriteriene av en spesialist. I ditt kommunale system vil du kun kunne velge en henvisning som er definert som øyeblikkelig henvisning. Hos oss blir den da behandlet som en akutthenvising som gjelder frivillig akutt innleggelse senest innen 24 timer. Det er viktig at det i en henvisning framkommer følgende:

  • Navn
  • Personnummer
  • Bostedsadresse
  • Telefon
  • Språk, behov for tolk, kulturbakgrunn
  • Henviser
  • Telefonnummer henviser
  • Fastlege
  • Aktuelt problem – utløsende årsaker
  • Tidligere kontakter/diagnoser
  • Psykose
  • Suicidalitet 
  • MADRS
  • Voldsrisiko/risiko for andre. Henvisende lege må foreta voldsrisikokartlegging av pasienten før eventuell innleggelse.
  • Rusproblem
  • Medisiner
  • Somatisk sykehistorie, allergier og smitte
  • Søvn, mat
  • Bolig situasjon: Bor alene, sammen med andre, bostedsløs
  • Fungering
  • Ansvar for barn
  •  Ansvar for dyr
  • Pårørende (relasjon)
  • Kontaktinformasjon pårørende
  • Hensikt med kontakt, hva ønsker henviser, hva ønsker pasienten, hva er bestillingen
  • Kontakt med øvrig helsetjeneste, aktiv oppfølging
Sist oppdatert 31.07.2025