Sámi Klinihkka får fire nye stillinger

Finnmarkssykehuset styrker de samiske helsetjenestene og dette er klinikksjefen takknemlig for.

Kila Anti, Samisk språk- og kommunikasjonsrådgiver
Publisert 14.06.2024
En gruppe mennesker i hvite labfrakker poserer for et bilde
Foto: Sámi Klinihkka

Det jubles på Sámi Klinihkka. Administrerende direktør Ole Hope ved Finnmarkssykehuset har nemlig besluttet at spesialistlegesenteret i Karasjok får fire nye stillinger.

- Jeg er kjempeglad og befinner meg nok i den syvende himmel, sier klinikksjef Amund Peder Teigmo ved Sámi Klinihkka.

Nyheten ble kjent på et møte Sámi Klinihkka hadde med administrerende direktør fredag 14. juni.

- Vi hadde et veldig interessant møte der tema var somatikk. I den forbindelse fikk vi servert gladnyheten.

Starter rekrutteringen umiddelbart

Sámi Klinihkka får følgende stillinger:

• Barnelege, spesialist i pediatri
  • Nevrolog, spesialist i pediatri
  • Audiograf
  • Sykepleier som får ansvaret for hjertesvikt- og diabetespoliklinikk som er under planlegging

- Vi starter rekrutteringen av ansatte umiddelbart, sier klinikksjefen.

Del av omstillingsprosessen

Finnmarkssykehuset er i en omstillingsprosess. Klinikksjefen ved Sámi Klinihkka sier at de nye stillingene er del av dette arbeidet.

- Finnmarkssykehusets mål er å styrke Sámi Klinihkka og samiske helsetjenester under omstillingsprosessen, sier Teigmo før han avslutter.

- Jeg ønsker å takke for den gode dialogen og for beslutningen administrerende direktør har gjort.