Ane og Piera er Årets Finnmarksleger

Hvert år deler Finnmark legeforening ut den gjeve prisen Årets Finnmarkslege. I år ble prisen delt mellom to vinnere, og begge er ansatt i Finnmarkssykehuset.

Malene Nicolaysen, kommunikasjonsavdelingen
Publisert 05.12.2023
En mann og en kvinne som holder en boks
Årets prisvinnere. Foto: Malene Nicolaysen, Finnmarkssykehuset

Prisvinnerne

Ane Kokkvoll jobber som konstituert medisinsk fagsjef og får prisen for den mangeårige jobben hun har gjort innen pediatrifaget i Finnmark. Ane har jobbet på Hammerfest sykehus siden 1998, er overlege og førsteamanuensis ved UiT – Norges arktiske universitet.

Piera West er hudlege ved Sámi klinihkka og har vært fast ansatt i Finnmarkssykehuset siden 2023. Han får prisen av sine legekolleger for jobben han har gjort innen hudfaget gjennom sin ambulering til andre behandlingssteder i Finnmark, og hans innsats for at pasientene skal få uttrykke seg på sitt morsmål - enten det er norsk, finsk eller samisk.

Overrasket i frisørstolen

Piera befant seg på reise tilbake fra ferie det ble kjent at han var vinner, og han fikk en hyggelig telefon når han kom til flyplassen. I Hammerfest satt Ane i frisørstolen på salongen Enten Eller. Inn kom kollega Hanne Rikstad Iversen, Grete Norvang, Ingrid Petrikke Olsen og Anes mann Tor Harry Bjørn med overrekkelse av prisen.

-Årets Finnmarkslege er en viktig pris i legekollegiet i Finnmark. Det er stor stas for oss at den i år ikke bare går til en, men to vinnere i Finnmarkssykehuset. Piera og Ane er dyktige leger, og vi er stolte av å ha de med på laget, sier administrerende direktør Ole Hope.

Les hele nominasjonen på legeforeningen sine sider her