En gyllen mulighet
KRONIKK: I Hammerfest har vi verktøyene vi trenger for å skape spesialisthelsetjenester av god kvalitet for Finnmarks befolkning. Vi har et nytt sykehusbygg, vi har topp moderne utstyr, og vi har dyktige medarbeidere.
På mange områder gjør vi det veldig bra. Sykehuset har over flere år blant annet levert gode resultater innenfor tarmkreftkirurgi, og svært mange av tjenestene vi leverer, ligger på- eller over nasjonale kvalitetskrav.
Men dette er ikke nok alene. Innenfor enkelte områder har vi fremdeles et stykke å gå. Det skal vi klare. Virksomme tjenenester av høy kvalitet er et av målene med reorganiseringen. Det samme er å drifte innenfor de rammene vi har. Dette skal vi utforske gjennom prosessen. Vi er først ut med dette arbeidet i Hammerfest – og lærer mye på veien.
Den daglige driften er fundamentet
Hammerfest er et akuttsykehus. En grunnleggende forutsetning for god beredskap og krisehåndtering er at virksomhetens daglige drift er trygg og robust. Vi må sørge for at kjernevirksomheten vår fungerer i hverdagen, det vil si alt det vi gjør innenfor radiologi, prøvetaking og analyser, polikliniske tjenester innenfor medisin, psykisk helsevern, kirurgi, ortopedi, øye, øre/nese/hals kvinnesykdommer, oppfølging av gravide og fødsler. Hammerfest sykehus har i tillegg en fantastisk barne- og ungdomsavdeling som betjener hele fylket og som følger opp de fleste barn og unge med kroniske sykdommer. Det skal vi fortsette med.
Ofte får akuttmedisinen størst oppmerksomhet, fordi det er hast med å utrede og behandle. Det kan være en av grunnene til at Hammerfest sykehus over flere år har bygget opp en beredskapsfunksjon som er mer omfattende enn pasientgrunnlaget skulle tilsi. Nødvendig beredskap er en viktig oppgave for spesialisthelsetjenesten, men bruker vi for stor andel av fagfolkene våre på beredskap, går det utover den øvrige aktiviteten. Vi er derfor helt nødt til å finne en bedre balanse mellom beredskap og drift.
Mye handler om ledelse
For at vi skal lykkes med å finne løsninger som virker innenfor de rammene vi har, må vi bli bedre på å planlegge, bruke ressursene mer på tvers og samarbeide mer og annerledes enn vi gjør i dag. Det betyr blant annet å finne en bedre balanse mellom beredskap og planlagte oppgaver. Det er krevende, men med dyktige fagfolk som gjør fornuftige vurderinger, er jeg sikker på at vi skal få det til.
Mye handler om ledelse og lederskap. Vi er derfor i gang med å utvikle lederne og ledergruppene våre. Som leder i Hammerfest sykehus har du et ansvar for faglig kvalitet, for aktiviteten, for medarbeiderne og for økonomien innenfor enheten din. Det betyr at lederne må evne å se helheten, også utenfor egen enhet, for løse vårt felles oppdrag på en tilfredsstillende måte.
Modell
Reorganiseringen vi gjennomfører i Finnmarkssykehuset, gir oss et verdifullt utgangspunkt for å få på plass nødvendige endringer. Og vi skal bruke muligheten godt. Til nå har ca. 40 medarbeidere - enhetsledere og avdelingsledere, tillitsvalgte og verneombud – deltatt i flere arbeidsmøter i Hammerfest for å gjennomgå og diskutere hvordan ny organisering bør se ut. Resultatet vil nok ikke gjøre alle like begeistret. Jeg er likevel sikker på at vi kommer til å vedta en ny organisasjonsmodell som vil fungere godt etter hensikten og bidra til å videreutvikle Hammerfest sykehus både til det beste for våre pasienter og våre medarbeidere. Det er jeg trygg på at vi vil ta eierskap til, og klare sammen!