Finnmarkssykehuset får hjelp fra Bergen og Levanger

Intensivsykepleiere fra andre sykehus var ikke vanskelige å be da intensivavdelingen ved Hammerfest sykehus trengte hjelp med personell. Tirsdag var seks sykepleiere på plass.

Eirik Palm, kommunikasjonssjef
Publisert 09.06.2021
Sist oppdatert 18.04.2023
Bilde av Ola Sund-Derås og Sindre Myrås Olsen.
Ola Sund-Derås og Sindre Myrås Olsen var på plass på intensivavdelingen tirsdag morgen. Foto: Eirik Palm, Finnmarkssykehuset
​- Betenkningstiden var vel kanskje 30 minutter, forteller Ola Sund-Derås om tiden han brukte fra behovet ble meldt inn via nasjonal flåtestyring, til han meldte seg. Dette er første gang intensivsykepleieren fra Levanger er med i ordningen. Tirsdag hadde han sin første vakt ved intensivavdelingen i Hammerfest.

- Jeg kom fordi jeg hadde muligheten til det, og fordi det er spennende å se hvordan intensivavdelinger i andre deler av landet er, forteller han.

Sykehusene hjelper hverandre
I kritiske situasjoner hjelper sykehusene i Norge hverandre med ressurser gjennom nasjonal flåtestyring.

I Hammerfest har den økte smitten i kommunen og mange egne ansatte i fravær som følge av karantene og sykefravær ført til at det har oppstått et hastebehov ved sykehuset. I tillegg er det underskudd på spesialsykepleiere, både lokalt og nasjonalt. Hammerfest sykehus mangler flere intensivsykepleiere, og belastningen har over tid vært stor på intensivsykepleierne som jobber ved avdelingen.

Personellet som melder seg, gjør det frivillig.

Mangel på landsbasis​

- Det viser solidaritet. Mangelen på intensivsykepleiere på landsbasis er enorm.
Intensivavdelingene i Norge sliter, og likevel velger vi å hjelpe hverandre med å sende personell. Det viser at vi står sammen, sier Tonje H. Andersen, enhetsleder ved intensiv og dagkirurgisk avdeling ved Hammerfest sykehus om dugnaden.

(Teksten fortsetter under bildet)

Bilde av Tonje H. Andersen.

Tonje H. Andersen

Hammerfest kommune har det største utbruddet i landet sett opp mot folketall, der store deler av befolkningen har vært i isolasjon, karantene eller ventekarantene. Da covid-pasientene begynte å komme, meldte Finnmarkssykehuset inn behov for personell. Det tok ikke lange tiden før responsen var der.

- Tilsammen seks intensivsykepleiere fra Sykehuset Levanger og Helse Bergen er på plass, den første gikk på nattevakt like etter ankomst. Nå hviler vi de vi kan av de fast, samtidig som vi sørger for å ha fast ansatt personell på avdelingen på vakt, forteller Tonje H. Andersen.

Viktig å gi støtte
 Sindre Myrås Olsen fra Bergen stilte også da Ahus trengte hjelp tidligere i år, og er kjent med ordningen.

- Jeg har aldri vært så langt nord og syntes det hørtes veldig spennende ut, forteller intensivsykepleieren fra Helse Bergen, som også hadde sin første dag på vakt tirsdag.

- Det er veldig fint at man har muligheten til å gjøre dette, tenker jeg. En solidaritetsordning, kan man kalle det. Det er jo viktig at man kan gi støtte når andre deler av helsevesenet trenger hjelp, sier Sindre Myrås Olsen.

Takknemlig

Administrerende direktør i Finnmarkssykehuset, Siri Tau Ursin, var glad for at Finnmarkssykehuset kunne hjelpe Sykehuset Østfold Kalnes i april i år. Hun synes også det er gledelig å se at ordningen der helseforetakene hjelper hverandre, fungerer godt.

- Vi er svært takknemlig for hjelpen vi får fra de andre helseforetakene. Vi er inne i en krevende situasjon, og har vært helt avhengig av denne hjelpen, sier hun.​