Han skal lede Finnmarks største akuttmedisinske miljø

Trond Stensholt har blant annet vært med på å utvikle innredningen til den nye ambulansebåten i Vest-Finnmark. Til høsten er han på plass som leder ved akuttavdelingen i Hammerfest.

Eirik Palm, kommunikasjonssjef
Publisert 12.06.2021
Sist oppdatert 18.04.2023
Bilde av Trond Stensholt.
Trond Stensholt.
- Det er superspennende å kunne være med og utvikle akuttmedisin i Finnmark, sammen med dyktige mennesker, sier den nye avdelingslederen ved akuttavdelingen på Hammerfest sykehus.

48-åringen kommer fra Sandefjord, og har blant annet bakgrunn både som sykepleier og ambulansearbeider i akuttmottaket ved Sykehuset i Vestfold​​​. Underveis har han også videreutdannet seg innenfor helseledelse, og han har jobbet som avdelingsleder i kommunehelsetjenesten.

Allsidig bakgrunn

Valget av sykepleieryrket tok han fordi han ville gjøre en forskjell. Planen var å bli jordmor, men etter å ha hatt praksis ved akuttmottaket ved Sykehuset Telemark forsto han at det var dette han ville. Siden har det i hovedsak handlet om akuttjenesten eller tilrettelegging for redning og akutt bistand. I løpet av yrkeskarrieren har han også vært tillitsvalgt, og hatt lederstillinger hos leverandør av utstyr og kjøretøy til blant annet politi, brann og ambulanse, og Norges største leverandør av helseforsikring.

Han har også vært med å utvikle innredningen av den nye ambulansebåten Thea Jensen, som har base i Øksfjord. Utformingen av pasientlugaren gjør begge senger og alt medisinsk utstyr tilgjengelig fra sitteplassen til lege.

Gleder seg

Avdeling for akuttmedisin omfatter akuttmottaket, anestesi, intensiv, operasjon og legetjenesten på redningshelikopteret på Banak, i tillegg til BEST og traume. Stensholt ser frem til å starte i jobben som leder for akuttavdelingen i Nord-Norges tredje største sykehus. Finnmarkssykehuset er i sterk utvikling, og han gleder seg til å ta del i satsingen og til å bidra til et godt helsetilbud.

- Det bygges nytt sykehus som skal tas i bruk om kun få år. Her er det så mye spennende som skjer som bare vil dra med seg positive erfaringer. Viktig er det at det passet inn i planen til familien også – kan ikke bli bedre, fastslår Trond Stensholt, som i løpet av sommeren flytter til Hammerfest med ektefelle og barn.

- Vi er veldig glade for å få en så erfaren og kompetent avdelingsleder med på laget. Vi ønsker ham og hans familie hjertelig velkommen til Hammerfest, sier konstituert klinikksjef Lena E. Nielsen ved Hammerfest sykehus.