Nytt venterom for pasienter og pårørende på Hammerfest sykehus

Mandag 15. august åpner nytt venterom for pasienter og pårørende på Hammerfest sykehus. Venterommet har fantastisk utsikt over byen, Håja og Sørøysund, og ligger i en skjermet del av kantina i første etasje på sykehuset.

i:0e.t|nhn prod adfs|finnmark%7cmalene.nicolaysen@finnmarkssykehuset.no
Publisert 12.08.2016
Sist oppdatert 27.02.2017
Ansatte ved Hammerfest sykehus benytter sjansen til å prøvesitte stolene på det nye venterommet før de blir jaget ut for å gi plass til pasienter og pårørende.

– Vi ser at mange pasienter sitter og venter på pinnestoler i resepsjonen og i gangen utenfor kiosken, forteller assisterende klinikksjef Vigdis Kvalnes, som har ledet gruppen som har innredet det nye venterommet.

– Det er sikkert en del pasienter som foretrekker å sitte «midt i vrimmelen», der det er mye folk og muligheter for å treffe gamle kjente. Men vi tror at mange vil ha det bedre i myke, komfortable lenestoler i rolige omgivelser og med praktfull utsikt.

– Det er ikke sjelden at pasienter kan ha flere timers ventetid her på sykehuset. Pasientene fra Loppa, for eksempel, kommer kanskje med Hurtigruten grytidlig om morgenen, og må vente flere timer på behandling eller undersøkelse. Da kan de slappe av i lenestolene her, eller kanskje ta seg en strekk på sofaen – og gjerne sove litt.

– Vi har også en kaffeautomat som er åpen hele døgnet, og når kantina er åpen, kan man gjerne kjøpe seg en kaffekopp eller en matbit der.

Det har vært et adskilt venterom for pasienter og pårørende i kantinen på sykehuset lenge, men det har ikke blitt brukt særlig mye.

– Vi har sett at det ikke har vært mye folk der, forklarer Kvalnes. Før lå det innerst i kroken, vekk fra vinduene, og det var nok også satt av litt for lite plass, sånn at det kunne virke trangt og mørkt. Nå har vi tatt mer plass til venterommet, og vi har flyttet det til det beste, lyseste hjørnet – med den aller beste utsikten.

Ansatte ingen adgang

– Det er nesten så jeg gleder meg til mørketida!

– På pasientenes vegne, skynder Kvalnes seg å legge til. Venterommet er reservert for pasienter og pårørende, så vi ansatte får pent holde oss unna.

Klikk på bildene for høyoppløselig versjon

En person som bruker briller

Et skilt over en glassdør