Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Roboten som følger deg opp

Mandag 2. juni tok Finnmarkssykehuset i bruk roboten Finn Nord for å sende ut digitale skjema via Helse Norge til pasienter som har gjennomgått visse typer operasjoner.

Av Tor Even Mathisen, kommunikasjonsrådgiver. Teksten er utarbeidet ved hjelp av KI.
Publisert 11.06.2025
En mann og en kvinne som holder en bærbar datamaskin
Illustrasjonsbilde av en mulig Finn Nord. Foto: Colourbox
Målet er klart: Minst 95 prosent skal svare på skjemaet for å sikre bedre kvalitet på oppfølging av operasjonssår.

Digital revolusjon gir bedre pasientoppfølging

 
Et nytt, digitalt system via Helse Norge tar over en viktig oppgave: å sende ut oppfølgingsskjema 30 dager etter operasjon. Dette er en lovpålagt oppgave, og målet med den digitale overgangen er både å sikre høyere kvalitet og effektivitet.
– Vi ønsker at pasientene våre skal få en best mulig oppfølging etter operasjoner. At så mange som mulig svarer på disse skjemaene, er viktig for oss alle, sier e-helseleder Rolf-Ole Frantzen ved Finnmarkssykehuset.
 

Roboten Finn Nord sparer verdifull arbeidstid

 
Roboten Finn Nord vil finne aktuelle pasienter, sende ut skjemaet på den 30. dagen etter operasjon, tolke svarene og automatisk legge resultatene inn i Infeksjonsmodulen i journalsystemet DIPS.
 
– Roboten varsler også ansatte når det er behov for ytterligere oppfølging, eksempelvis ved infeksjoner eller hvis pasienten ikke har hatt mulighet til å svare digitalt, forteller Frantzen.
 
Dette automatiserte systemet frigjør mye tid fra manuelle rutiner som å sende brev, purre, ringe pasienter og manuelt registrere data. Tiden som frigjøres kan dermed brukes til andre viktige oppgaver som gir pasientene enda bedre kvalitet i møtet med sykehuset.
 

Oppfordrer alle pasienter til å svare

 
Frantzen understreker at systemets suksess avhenger av pasientenes deltakelse:
 
– Vi anmoder alle våre pasienter om å svare på skjemaet når det kommer. Det tar kort tid og har stor betydning for kvaliteten i pasientoppfølgingen. Finnmarkssykehuset vil framover innføre flere lignende tiltak for å ytterligere øke kvalitet og effektivitet i helsetjenestene.