Teknologi til beste for pasientene – viktige steg for Finnmarkssykehuset
KRONIKK: I en tid der digitalisering preger alle deler av samfunnet, er det lett å glemme at teknologi ikke bare handler om effektivisering. Det handler om mennesker.

Foto: Eirik Palm, Finnmarkssykehuset
Med pasienten som vår første prioritet, tar Finnmarkssykehuset sikte på å være blant de første når det kommer til teknologiske løsninger. Finnmarkssykehuset har vist hvordan teknologi kan være et verktøy for å gi bedre og mer tilgjengelige helsetjenester.
Helsehjelp nær pasientens hjem
Digital hjemmeoppfølging har blitt en nøkkel i Finnmarkssykehusets strategi, og vi kan med stolthet si at vi er blant de beste i landet på dette. Ved hjelp av digitale verktøy kan pasienter følges opp nært eller i sitt eget hjem. Klinikk Teknologi og innovasjon har prosjekter hvor kommuner deltar, og målet er å styrke digital hjemmeoppfølging.
For pasientene betyr dette at de blir fulgt opp lokalt etter behov, og slipper mange og krevende reiser. Det betyr trygghet, kontinuitet og bedre livskvalitet - og ikke minst at en kan være nær sine nærmeste.
Pasienten får bedre forståelse for sitt eget behov, og behandler får bistand til å ta faglig beslutning.
Teknologi som del av hverdagen
Finnmarkssykehuset fornyer måten vi organiserer oss på, og teknologi er en viktig del av løsningen. Men det handler ikke om å digitalisere for digitaliseringens skyld. Det handler om å bruke teknologi der det gir mest verdi – for pasientene, for de ansatte og for samfunnet.
Er det så viktig med helseteknologi når penn og papir alltid virker? Å ta i bruk digitale løsninger er fremtidens svar på helse, hvor teknologien bidrar slik at pasienten får bedre forståelse for sitt eget behov, og behandler får bistand til å ta faglig beslutning. Ved å gå bort fra å bruke penn og papir vil det som er skrevet om pasienten tilkomme alt personell som behandler pasienten på alle nivå i løpet av sekunder. Dette vil optimalisere behandlingen av pasienten på sykehuset og i kommune.
I februar 2023 kom den offentlige utredningen Tid for handling - Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Med denne som bakgrunn øker vi den digitale kontakten med pasientene. Vi kontakter pasientene først via SMS, pasienten benytter deretter internettportalen helsenorge.no for å svare ut aktuelle skjemaer. Et automatisert system fanger opp svarene - og de som ikke svarer. Dette frigjør mye tid fra manuelle rutiner som å sende brev, purre, ringe pasienter og manuelt registrere data.
Tiden som frigjøres kan dermed brukes til andre viktige oppgaver, som gir pasientene enda bedre kvalitet i møtet med sykehuset og sin egen helse.
Våre ansatte tidlig ute
Vi er stolte over at ansatte i Finnmarkssykehuset omfavner ny teknologi og tar det i bruk. Alle ansatte kan bruke talegjenkjenning når det skal dokumenteres i pasientjournaler. Pasienter som benytter Finnmarkssykehuset, vil kunne oppleve at behandler bruker mikrofon. Det vil si at behandler bruker stemmen, som så omgjøres til skrift i pasientens journal. Behovet for å skrive faller bort. Dette gir høy presisjon og reduserer arbeidsbelastningen: I tillegg blir journalen oppdatert nesten i sanntid.
Perspektivmeldingen 2024 er tydelig på at dersom vi utfører våre oppgaver innen helse slik som i dag, er det forventet et økt behov for arbeidskraft frem mot 2060 (side 62). Derfor er det svært viktig at helseteknologi blir sett på som et varig bidrag til å øke kvaliteten i tjenestene som vi tilbyr
Til inspirasjon for hele landet
I Finnmarkssykehuset viser vi at det er mulig å bruke teknologi på en måte som styrker – ikke svekker – den menneskelige dimensjonen i helsetjenesten.
Avstandene vi har i Finnmark kommer her til fordel, for den det som virker i Finnmark har stor sannsynlighet for å fungere i resten av Norge. Erfaringene herfra kan derfor være til inspirasjon for hele landet.
LES OGSÅ:
Hvordan bidrar teknologi når Finnmarkssykehuset omorganiseres?