Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Teknologi til beste for pasientene – viktige steg for Finnmarkssykehuset

KRONIKK: I en tid der digitalisering preger alle deler av samfunnet, er det lett å glemme at teknologi ikke bare handler om effektivisering. Det handler om mennesker.

Jonas Valle Paulsen, klinikksjef Teknologi og innovasjon
Publisert 12.07.2025
Bilde av Jonas Valle Paulsen i vestibylen i Hammerfest sykehus.

Foto: Eirik Palm, Finnmarkssykehuset

For pasientene betyr digitalisering og nye metoder at de slipper mange og krevende reiser. Det betyr trygghet, kontinuitet og bedre livskvalitet, skriver Jonas Valle Paulsen.

Med pasienten som vår første prioritet, tar Finnmarkssykehuset sikte på å være blant de første når det kommer til teknologiske løsninger. Finnmarkssykehuset har vist hvordan teknologi kan være et verktøy for å gi bedre og mer tilgjengelige helsetjenester.  

Helsehjelp nær pasientens hjem 

Digital hjemmeoppfølging har blitt en nøkkel i Finnmarkssykehusets strategi, og vi kan med stolthet si at vi er blant de beste i landet på dette. Ved hjelp av digitale verktøy kan pasienter følges opp nært eller i sitt eget hjem. Klinikk Teknologi og innovasjon har prosjekter hvor kommuner deltar, og målet er å styrke digital hjemmeoppfølging.

For pasientene betyr dette at de blir fulgt opp lokalt etter behov, og slipper mange og krevende reiser.  Det betyr trygghet, kontinuitet og bedre livskvalitet - og ikke minst at en kan være nær sine nærmeste. 

 

Pasienten får bedre forståelse for sitt eget behov, og behandler får bistand til å ta faglig beslutning.

 

Teknologi som del av hverdagen 

Finnmarkssykehuset fornyer måten vi organiserer oss på, og teknologi er en viktig del av løsningen. Men det handler ikke om å digitalisere for digitaliseringens skyld. Det handler om å bruke teknologi der det gir mest verdi – for pasientene, for de ansatte og for samfunnet.  

Er det så viktig med helseteknologi når penn og papir alltid virker? Å ta i bruk digitale løsninger er fremtidens svar på helse, hvor teknologien bidrar slik at pasienten får bedre forståelse for sitt eget behov, og behandler får bistand til å ta faglig beslutning. Ved å gå bort fra å bruke penn og papir vil det som er skrevet om pasienten tilkomme alt personell som behandler pasienten på alle nivå i løpet av sekunder. Dette vil optimalisere behandlingen av pasienten på sykehuset og i kommune. 

I februar 2023 kom den offentlige utredningen Tid for handling - Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Med denne som bakgrunn øker vi den digitale kontakten med pasientene. Vi kontakter pasientene først via SMS, pasienten benytter deretter internettportalen helsenorge.no for å svare ut aktuelle skjemaer. Et automatisert system fanger opp svarene - og de som ikke svarer. Dette frigjør mye tid fra manuelle rutiner som å sende brev, purre, ringe pasienter og manuelt registrere data.  

Tiden som frigjøres kan dermed brukes til andre viktige oppgaver, som gir pasientene enda bedre kvalitet i møtet med sykehuset og sin egen helse. 

Våre ansatte tidlig ute 

Vi er stolte over at ansatte i Finnmarkssykehuset omfavner ny teknologi og tar det i bruk. Alle ansatte kan bruke talegjenkjenning når det skal dokumenteres i pasientjournaler. Pasienter som benytter Finnmarkssykehuset, vil kunne oppleve at behandler bruker mikrofon. Det vil si at behandler bruker stemmen, som så omgjøres til skrift i pasientens journal. Behovet for å skrive faller bort. Dette gir høy presisjon og reduserer arbeidsbelastningen: I tillegg blir journalen oppdatert nesten i sanntid.  

Perspektivmeldingen 2024 er tydelig på at dersom vi utfører våre oppgaver innen helse slik som i dag, er det forventet et økt behov for arbeidskraft frem mot 2060 (side 62). Derfor er det svært viktig at helseteknologi blir sett på som et varig bidrag til å øke kvaliteten i tjenestene som vi tilbyr 

Til inspirasjon for hele landet

I Finnmarkssykehuset viser vi at det er mulig å bruke teknologi på en måte som styrker – ikke svekker – den menneskelige dimensjonen i helsetjenesten.  

Avstandene vi har i Finnmark kommer her til fordel, for den det som virker i Finnmark har stor sannsynlighet for å fungere i resten av Norge. Erfaringene herfra kan derfor være til inspirasjon for hele landet. 

 

LES OGSÅ:

Roboten som følger deg opp

Hvordan bidrar teknologi når Finnmarkssykehuset omorganiseres?