Verdens glaukom uke

Glaukom, også kalt grønn stær, kan oppstå når trykket inne i øyet blir for høyt og over tid skader synsnerven. 11. – 17. mars 2018 markeres verdens glaukom uke og verdens glaukomforening oppfordrer til å sjekke øynene for grønn stær. I Finnmarkssykehuset kan du få behandling for dette.

Publisert 13.03.2018
Et nærbilde av et menneskelig øye

​Våren 2016 åpnet en ny øyepoliklinikk i Hammerfest som gir behandling til en stor pasientgruppe som tidligere måtte reise til UNN Tromsø for behandling. I tillegg har Finnmarkssykehuset hatt øyepoliklinikk på Kirkenes sykehus de siste 25 årene.

Symptomer ved grønn stær

​Grønn stær starter med små blindsoner i utkanten av synsfeltet ditt. Ubehandlet blir disse blindsonene sakte større inntil du bare kan se ting som er rett foran deg. Dette kalles i alvorlige tilfeller for tunnelsyn. Noen mennesker med alvorlig grønn stær får vansker med å se hvis de flytter seg fra et lyst rom til et mørkere. Noen får problemer med å bedømme høyden av trappetrinn og fortauskanter. Dette gjøre det lettere å snuble og falle. Grønn stær påvirker synet svært gradvis og det kan derfor ta tid før man legger merke til symptomene. Du kan få grønn stær i ett eller begge øyne, og det gjør sjelden vondt.

Behandling av grønn stær

Hensikten med behandlingen er å redusere trykket i øyet. Dette kan gjøres på flere måter som for eksempel ved hjelp av øyedråper, laserbehandling eller kirurgi. Behandlingen avhenger ofte av alvorlighetsgraden.

På øyepoliklinikken i Hammerfest og Kirkenes får pasienter med grønn stær god oppfølging. Poliklinikken har synsfeltapparat som gjør at vi kan oppdage og monitorere små utfall i sidesynet som man ofte ikke merker selv. Andre apparater tar detaljerte bilder av synsnerven som gjør at vi raskere kan oppdage en eventuell trykkskade på nerven.

Kari Milch Agledahl er overlege på øyepoliklinikken i Hammerfest. I tillegg til øyelegekontoret er det fotorom, sykepleierom og operasjonsstue tilrettelagt for øyekirurgi. Sammen med øyelegen jobber operasjonssykepleier, spesialopplærte sykepleiere og sekretær som samarbeider om øyepoliklinikken.

I Kirkenes er Kristina Stenberg fast øyelege og Juan Carlos Martines jobber som vikar de ukene Kristina Stenberg ikke er tilstede. I tillegg til øyelege har Kirkenes forsterket tilbudet ved at klinikken har ansatt en sykepleier som også er optiker og en synspedagog med tilleggsutdanning som ortoptist. Begge bistår øyelege med undersøkelser. Kirkenes har en lege som er i videreutdanning og ferdig spesialist og øyelege høsten 2018.