Finnmarkssykehuset har som mål å være førstevalget for pasienter og helsepersonell. Foretaket skal framstå som et åpent, positivt og kommuniserende helseforetak. Dette skal i praksis vises gjennom en aktiv og utadrettet kommunikasjon, bygd på åpenhet.
Finnmarkssykehuset har et særskilt ansvar for et likeverdig spesialisthelsetjenestetilbud til den samiske befolkningen.
Det er to utgangspunkter for Finnmarkssykehusets kommunikasjonsstrategi:
- Foretaket skal ivareta sin kjernevirksomhet: pasientbehandling, utdanning av helsepersonell, forskning og opplæring av pasienter og pårørende.
- Foretaket skal håndtere nye utfordringer og muligheter som kommer som følge av endringer og utvikling i spesialisthelsetjenesten og i samfunnet generelt.
Det skal utarbeides årlige handlingsplaner basert på kommunikasjonsstrategien.
Foretakets kommunikasjonsstrategi
I tillegg til det tilbudet vi gir og den jobben vi gjør, er god kommunikasjon grunnleggende for omdømmet og tilliten til Finnmarkssykehuset, og dermed avgjørende for å møte foretakets strategiske målsetninger. Dette gjelder kommunikasjon internt i foretaket, med pasienter og pasientgrupper og med øvrig befolkning.
Kommunikasjonen bidrar til allmennhetens oppfatning av hvordan Finnmarkssykehuset utfører sitt oppdrag, og dermed befolkningens opplevelse av trygghet og ansattes stolthet over egen arbeidsplass.
Finnmarkssykehuset skal gjennom sin kommunikasjon aktivt bidra til en åpenhetskultur i og utenfor foretaket. God informasjon og trygge arenaer for meningsbrytning kan gi bedre løsninger og et bedre helseforetak.
Hensikten med kommunikasjonsstrategien er å definere innsatsområder og aktiviteter som skal prioriteres i kommunikasjonsarbeidet de neste årene, som virkemiddel for å løse virksomhetens oppgaver og for å nå foretakets mål. I kommunikasjonsmessig sammenheng er det enkelte områder som peker seg ut og som vil være sentrale i perioden fram til 2030.
Kommunikasjonsarbeidet inndeles i tre hovedområder
- Kommunikasjon med pasienter
- Intern kommunikasjon
- Ekstern kommunikasjon