Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Kronisk forstoppelse hos barn ved Hammerfest sykehus

Forstoppelse er en tilstand med plagsomt treg eller forsinket avføring. Dette er vanlig hos barn. Forstoppelse kan gi magesmerter, og mange barn gruer seg til dobesøk siden det gjør vondt å kvittere avføring.

Bakgrunn

Forstoppelse er den helt klart vanligste årsaken til avføringsuhell. Avføringen kan være hard og knollet, men den kan også være bløt. Det kan skyldes av avføring som står lenge i endetarmen blir «spist» av bakterier som gjør den bløt, eller at det er noe hard avføring i endetarmen, som kun løs avføring klarer å passere. Har man avføring stående i endetarmen hyppig uten å få den ut, blir signaler som vanligvis sendes fra endetarmen til hjernen (om at nå er det på tide å finne en do) svakere. Det blir med andre ord vanskeligere for barna å kjenne at de må på do.

Spedbarn som får morsmelk kan ha avføring svært ofte (etter hvert måltid) eller svært sjelden (inntil hver 14. dag), men dette er ikke forstoppelse hvis barnet virker friskt. Barn som får morsmelkerstatning kan noen ganger få forstoppelse. Etter hvert som barnet vokser vil avføringen ofte komme en gang om dagen eller annenhver dag.

Symptomer

  • Avføringen oppleves hard, tørr og smertefull.
  • Hvis forstoppelsen har vart lenge kan barnet bli kvalm og kaste opp.
  • Av og til kan man også se løs avføring, som ved diaré. Dette kan skje hvis avføringen har blitt stående så lenge i tarmen at den har blitt brutt ned av bakterier og blitt mykere.

Årsaker

Ofte finner man ingen årsak. Hos barn i 3-4 årsalderen kan problemene begynne når de skal slutte med bleier. Hvis barnet har hatt en dårlig opplevelse med hard avføring, kan barnet bli bekymret for å gå på do, vegre seg og holde avføringen tilbake. Dermed kan avføringen bli hardere og oppleves ubehagelig, slik at man kan komme inn i en ond sirkel. Barn som blir syke og sengeliggende eller barn med funksjonshemninger som beveger seg lite, får oftere plager med forstoppelse.

Henvisning og vurdering

Fastlegen gjør en utredning og behandler barn og ungdom med kronisk forstoppelse.

Hos de fleste barn med forstoppelse som ikke har tegn på alvorlig underliggende sykdom (nattesmerter, avflatende vekst, blod eller slim i avføringen) kan pasienten behandles i primærhelsetjenesten. 

Se veiledningsskriv for Forstoppelse (obstipasjon) hos barn.

Barn med uttalt og behandlingsresistent forstoppelse, samt de som er inkontinente for avføring, har sen mekoniumavgang og dårlig trivsel har ifølge helsedirektoratets prioriteringsveileder veiledende rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten.

Hos de fleste barn med forstoppelse som ikke har tegn på alvorlig underliggende sykdom (nattesmerter, avflatende vekst, blod eller slim i avføringen) kan pasienten behandles i primærhelsetjenesten. 

Hva kan fastlegen gjøre? 

Se infoskriv fra Norsk forening for allmennmedisin og Norsk barnelegeforening (2025) om Forstoppelse (obstipasjon) hos barn.

Når bør man henvise til barnelege? 

  • Barn med ukomplisert forstoppelse har ifølge Helsedirektoratets prioriteringsveileder i pediatri ikke rettigheter til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Derimot kan man henvise obstipasjon som er uttalt og behandlingsresistent eller dersom det foreligger ufrivillig avføring. 

Hva ønskes inkludert i henvisningen til barnelege?

  • Anamnese. Resultat fra klinisk undersøkelse. Tilvekst, inkludert vekt. Trivsel/fungering. Hvilke tiltak som er forsøkt, og i hvilke doser og i hvilken tidsperiode medikamenter er gitt. Hvorvidt foreldrene har fått til å følge opp behandlingsråd. Hva man forventer av utredningen hos barnelegen: Råd? Videre tiltak? Second opinion? Hereditet på mage/tarmsykdom eller autoimmun sykdom. Svar på blodprøver (inkl glutenantistoffer) og kalprotektin. 

Hva kan man forvente etter at barnet har vært hos barnelege?  

  • Det er sjelden behov for bildediagnostikk eller ytterligere blodprøver utover det som allerede er tatt i primærhelsetjenesten ved denne tilstanden.  

Utredning

Behandling hjemme ved forstoppelse hos barn

Oppfølging

Kontakt

Hammerfest sykehus Barne- og ungdomspoliklinikken, Hammerfest

Kontakt Barne- og ungdomspoliklinikken, Hammerfest

Oppmøtested

Du finner poliklinikken og sengeposten i 2.etasje.

En bygning ved siden av vannet

Hammerfest sykehus

Kransvikveien 35

9601 Hammerfest

Transport

​Hammerfest bussterminal ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus. 

​For busstider se Snelandia sin reiseplanlegger. ​

 

Hammerfest hurtigbåtkai ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

Se Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte rutetider. 

 

Parkering ved Hammerfest sykehus

Det er et parkeringshus tilknyttet Hammerfest sykehus som primært skal brukes. I tillegg er det noen plasser like ved hovedinngangen beregnet for blodgivere, pasientverter og vaktgående personell. Der er det også ladestolper for el-bil, samt HC-plasser.

Oppmerket parkering i front av bygget:

  • På dagtid: Disse plassene brukes av pasientverter og blodgivere. Registreringsbevis fås i resepsjonen.

  • Leger på vakt: Kan kun bruke plasser avsatt til vaktbiler mens de er på vakt.

 

Parkeringshus

Parkeringshuset er alltid åpen. Det er ingen bommer, kun en garasjeport som åpnes når bilen nærmer seg.
Løsningen er basert på kameragjenkjenning ved inn- og utkjøring.

Priser parkeringshus 
  • Timesats (06.00-17.00) 28 kr 
  • Timesats (17.00-06.00) 10 kr 
  • Makspris per døgn: 350 kr
  • Årskort: 18 000
  • Månedskort: 1500 pr måned 
  • 3 uker: 1250 kr 
  • 2 uker: 860 kr 
  • 1 uke: 450 kr 

Priser for lading vil bli oppgitt i parkeringshuset på Rossmolla

Parkeringshuset er styrt med bruk av kameraer. Betaling kan skje på følgende måter:
•    Kjøp av abonnement på hjemmesiden til Hammerfest Parkering. 
•    Betale ved bruk av Easypark-appen.  Kameragjenkjenning må i såfall aktiveres i appen. Vær gjerne oppmerksom på at det blir 15% dyrere for parkering ved bruk av appen.
•    Betale ved betalingsautomat som er i trappegangen i 1.etasje. Følg skilting til betalingsautomat
•    Få faktura i posten. 

Det vil bli fakturert en gang i uken. Det vil si at alle parkeringene som er gjort innenfor en ukes tid kommer på samme faktura.

HC-plasser
Det er 10 oppmerkede HC-plasser i 1.etasje. 

Lading
Det vil komme 4 lynlader-plasser i 1.etasje. 
Her må man være påpasselig med å få flyttet bilen når bilen er ferdigladet. Det betales vanlig parkeringstakst de første 30 minuttene på disse plassene. Etter 30 minutter når bilen er ferdigladet vil det bli veldig dyrt å stå parkert der.
Flytt bilen til en annen parkeringsplass i huset etter lading hvis du har behov for å stå parkert der.

Det er også installert 5 stk 22 kw ladere i 1.etasje. 
Følg skilting for betaling av lading både på 22 kw-plassene og lynladeplassene.

 

 

 

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Praktisk informasjon

BIlde av Karen Lorentzen
Sykehusprest Karen Lorentzen
 Hammerfest sykehus har egen prest. Prestetjenesten er et tilbud til pasienter, pårørende og ansatte. Sykehuspresten heter Karen Lorentzen. Sykehuset har også avtale med byens prester.  De kan tilkalles til tjenester som ikke kan vente, når sykehuspresten ikke er til stede.

Samtale

Sykdom og usikkerhet omkring helse og egen framtid berører dype og grunnleggende livsverdier i oss. Det er ikke en forutsetning at man deler kirkens tro for å få et møte med presten. Utgangspunktet for en samtale kan være når du trenger noen som kan lytte, når du er i en vanskelig livssituasjon, når du vil dele spørsmål som ligger deg på hjertet. Presten skal la samtalen foregå ut fra samtalepartneren sine forutsetninger. Presten har taushetsplikt, og samtalen blir ikke referert videre til noen eller skrevet ned i journaler.

Pasienter som tilhører andre religioner eller livssyn enn Den norske kirke skal få kontakt med sitt samfunn når de ønsker det.
Prestetjenesten kan hjelpe til å formidle slik kontakt.

Sykehuspresten kan kontaktes på telefon 78 96 92 02​ / 911 82 776

Mer om sykehuspresten

Velkommen til kaféen på Hammerfest sykehus! Kaféen er et samlingspunkt for ansatte, pasienter og besøkende, hvor du kan nyte et variert utvalg av mat og drikke i hyggelige og moderne omgivelser.

Åpningstider:

  • Hverdager: 08:00–19:00
  • Helger: 10:00–17:00

Hva tilbyr kaféen?

  • Salatbar med ferske ingredienser.
  • Påsmurt mat, varme lunsjalternativer, suppe, pizza, pølser, kaker, boller og snacks.
  • Kioskvarer og drikke, inkludert baristakaffe fra en profesjonell kaffemaskin.
  • Automater med ferskproduserte varer og oppvarmingsmuligheter, tilgjengelige utenom åpningstidene.
  • Takeaway-muligheter for mat og drikke.

Ekstra tilbud:
Kaféen selger også aviser, ukeblader og gaveartikler, som er perfekt for både pasienter og besøkende.

Bestilling av mat til møter og kurs:
Mat og drikke kan bestilles til møter, kurs og arrangementer. Bestillingene produseres internt for å sikre høy kvalitet og ferske råvarer.

Det stille rom på Hammerfest sykehus er et inkluderende rom for ro og ettertanke, åpent for pasienter, pårørende og ansatte døgnet rundt.

Du finner det på grunnplanet (til høyre fra hovedinngangen).

Rommet er utformet for å favne mennesker uansett tro eller livssyn, og kan benyttes til bønn, stille refleksjon eller en fredelig pause i en travel hverdag. Her er det nøytrale rammer, gjenbruksmaterialer og kunst som speiler Hammerfests historie – alt med mål om å gi en rolig og åpen atmosfære. Alle er velkommen inn.

 

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Du kan koble deg på trådløst nettverk på alle Finnmarkssykehusets behandlingssteder.

Nettverksnavn: HN-GJEST

Du trenger ikke oppgi passord

Når du ankommer sykehuset, vil du bli henvist til et av våre venteområder etter innsjekking. Informasjonen om hvilket venteområde du skal oppsøke, finner du på skjermen på automaten og på papirlappen som du kan skrive ut. Våre venteområder er tilrettelagt for å gjøre opplevelsen din så behagelig som mulig, med tydelig skilting og komfortable sitteplasser.

Dersom du har aktivert SMS-varsling, kan du også få informasjon om oppmøtested og tid direkte på mobilen din.